Herkent u zich in de volgende stelling?
“De helft van de managers raakt in zijn werkzaamheden geregeld gefrustreerd door de inefficiënte samenwerking die hij of zij aantreft binnen zijn organisatie”. Hij ziet dan gebrek aan initiatief en het niet nemen van verantwoordelijkheid door zijn medewerkers.
U herkent zich wel en heeft u dan enig idee waar de oorzaak van dat probleem vandaan komt? Ligt het aan alle veranderingen waar uw organisatie mee te maken heeft of juist aan het gebrek daaraan : “Hier verandert toch nooit wat!”
Het ligt voor de hand om eerst te denken dat marktverschuivingen of veranderende wetgeving de oorzaak zijn van de frustratie. Dat zijn echter factoren die buiten de eigen organisatie liggen en waar u geen invloed op heeft. Zijn er dan ook factoren binnen de organisatie aan te wijzen die de interne samenwerking frustreren en die u als verantwoordelijk manager wel kunt beïnvloeden?
Om begrip te krijgen voor die stelling, vragen wij u om uw eigen organisatie eens te bekijken vanuit de volgende driedeling: Product – Proces – Houding & Gedrag. Wat denkt u ? Als u ziet dat uw medewerkers geen verantwoordelijkheid nemen voor hun handelen, ligt dat dan aan de aard van het product of de dienst die uw organisatie voortbrengt ? Of ligt het aan de manier waarop het bedrijfsproces is ingericht? Zo ja, dan kunt u dat aanpassen en de samenwerking loopt weer als een zonnetje. Probleem opgelost.
Zo niet, dan is er blijkbaar nog steeds weerstand bij de medewerkers tegen de gang van zaken. En om welke reden? Is het dan een bewuste keuze om dwars te liggen of een onbewust groepsproces? In beide gevallen is het de laag van Houding en Gedrag die dwars ligt.
Onze dienstverlening is gespecialiseerd in dit domein, uiteraard met als resultaat een efficiënte bijdrage te leveren aan de processen en het eind doel.
Uw bedrijfsresultaat zal zienderogen verbeteren. Graag komen wij bij u op de koffie…
PS Succes uit het verleden is een garantie voor uw toekomst.